Motorcyklar som används i motocross och enduro

Även om motorsporterna motocross och enduro påminner om varandra en hel del så skiljer sig faktiskt de motorcyklar som används i de bägge motorsporterna en del åt.

En av de största skillnader är att det på endurocyklar finns belysningssystem. Dessutom så har endurocyklar mjukare fjädring än motocrosscyklar, beroende på att enduro ofta körs i tuff terräng i skog och mark till skillnad mot motocross som körs på bana. En enduromotor har oftast även lägre bottendrag samt lägre toppeffekt än en motocrosscykel.

Både motocross- och endurocyklar delas in i olika klasser beroende på motorns storlek. Inom motocrossporten finns tre olika tävlingsklasser, MX1, MX2 och MX3, där motorerna varierar mellan 250 kubik och 450 kubik och där över.

Inom endurosporten finns fyra olika klasser, E0, E1, E2 och E3. Beroende på klass är motorerna på endurocyklar mellan 85 kubik och 650 kubik.

Precis som med andra typer av motorcyklar är olika japanska tillverkare stora aktörer även på motocrossmarknaden. Honda, Suzuki och Kawasaki tillverkar samtliga motocrosscyklar.

Vad gäller endurocyklar så är en stor aktör den österrikiska tillverkaren KTM, som är en framstående tillverkare även av motocrosscyklar. Andra tillverkare av endurocyklar inkluderar bland annat den spanska tillverkaren GasGas samt svenska Husaberg, vilka dock numera går under tidigare nämnda KTM:s flagg.